Parapszichológia és tudomány
viszonya az ezredfordulón
Vassy Zoltán
(Utószó Várkonyi Nándor
"Varázstudomány" című könyvéhez, Széphalom Könyvműhely, Budapest,
1998 - 2000.)
A parapszichológia
fogalmának átalakulása
"Az emberrel
kapcsolatos okkult tüneményeket az egzakt kutatás ma általában a
parapszichológia gyűjtőnév alatt foglalja össze, olykor különválasztja a
parafizikaiakat. (Para = mellett, vagyis a szóösszetétel a rendes, normális
pszichológia és fizika mellett, rajtuk kívül tapasztalható jelenségekre utal.)"
Ezt a definíciót Várkonyi Nándor az 1950-es években
adta a parapszichológiáról, e kötet 91. oldalán, és valószínű, hogy definíciója
megfelel az akkori közfelfogásnak. Azóta a helyzet változott: a
"parapszichológia" szó ma távolról sem csupán az egzakt kutatás
szakkifejezése, jelentésébe a legtöbb ember számára beletartozik minden okkult
tevékenység a tenyérjóslástól a sátánidézésig. Sőt, még olyan újabb rejtélyek
is (pl. kanálhajlítás, ufóélmény), amelyek tartalmilag alig kapcsolódnak az
előbbiekhez, legfeljebb azzal, hogy velük közös tévéműsorokban szoktak
szerepelni. Így eleve várható, hogy ma ehhez a területhez a tudomány,
pontosabban a tudományosan gondolkodó emberek is némileg másképp viszonyulnak,
mint ahogy Várkonyi Nándor több évtizede tapasztalhatta.
Akkor egy kívülálló tudós számára pusztán az volt a
kérdés: tényleg egzakt kutatás-e a
korabeli parapszichológia kizárólagos tárgyának - telepátia és közvetlen
rokonjelenségei, az úgynevezett "érzékszerveken kívüli érzékelés"
(ESP) - laboratóriumi vizsgálata. Nem lógtak bele a képbe a Fülöp-szigetek
csodadoktorai, a lebegő jógik, a földönkívüliek vagy a hétvégi ezoterikus
tanfolyamok. Léteztek már, csak nem számítottak parapszichológiának. Azt
lényegében egyedül Joseph Banks Rhine és a tekintélyes Duke Egyetemen működő
laboratóriuma reprezentálta; a "parapszichológia" szót Rhine könyvei,
cikkei és előadásai tették széles körben ismertté. Kutatómunkája pedig a maga
elvont statisztikai módszereivel beleillett volna bármelyik behaviorista
pszichológiai intézet profiljába. Jellemző, hogy Rhine kísérleteit Várkonyi
Nándor itt nem is említi, pedig bámulatosan széles látókörével biztos tudott
róluk; csak az ő okkult világában nincs jelentőségük. No és ugyanígy jellemző a
másik oldalról, hogy az AAAS, az amerikai tudományos társaságok szövetsége -
nálunk leginkább Science című folyóiratáról ismert -, 1969-ben tagjai közé
fogadta a tudományos parapszichológia szakmai egyesületét, a Parapsychological
Associationt. A felvételről ajánlást készítő bizottság jelentése szerint:
"A Parapsychological Association
erősen vitatható létezésű jelenségekkel foglalkozik. Tagsága azonban nyitott a
kritikusokkal és a jelenségek létét tagadókkal szemben, és kutatásaiban
tudományos módszereket alkalmaz. Ezért tevékenysége tudományosnak ítélhető."
Jegyezzük meg gyorsan, hogy a PA ma is létezik, ma is az AAAS tagja, és ma is
ragaszkodik eredeti, gondosan körülhatárolt témaköréhez éppúgy, mint tudományos
módszereihez; csakhogy ma nem elsősorban ő jut a tudósok eszébe, amikor
parapszichológiáról hallanak.
A tudósok viszonya a
tudományos parapszichológiához
A következő táblázat néhány felmérés eredményeit
foglalja össze (1). 1938-ban és 1952-ben amerikai pszichológusokat, 1973-ban a
New Scientist folyóirat olvasóit és 1979-ben amerikai természet- és
társadalomtudósokat kérdeztek meg arról, hogy az érzékszerveken kívüli
érzékelést szerintük jogos-e tudományosan kutatni. (A százalékértékek egészre
kerekítettek; ahol a kettő összege jelentősen eltér száztól, ott volt egy
"nincs vélemény" kategória is.)
|
|
|
|
|
1938 |
1952 |
1973 |
1979 |
Igen |
89 |
89 |
85 |
84 |
Nem |
10 |
9 |
0 |
8 |
1.
táblázat. Tudósok véleménye az ESP kutatásának jogosságáról.
Látszik, hogy a pozitív válaszok nagy többségben
vannak. Nem ennyire egyértelmű, de hasonló a kép akkor, amikor az
érzékszerveken kívüli érzékelés létezéséről van szó. Sőt, itt a pozitív
válaszok aránya időben még növekedett is, bár a különbségek részben eredhetnek
a megkérdezettek kutatási területének különbségeiből.
|
1938 |
1952 |
1973 |
1979 |
Tény |
1 |
3 |
25 |
16 |
Valószínű |
7 |
14 |
42 |
49 |
Bizonytalan |
40 |
34 |
12 |
11 |
Valószínűtlen |
36 |
39 |
19 |
19 |
Lehetetlen |
14 |
10 |
3 |
4 |
2. táblázat. Tudósok véleménye az ESP létezéséről.
A helyzet tehát a következő volt. Néhány, okkultnak
tekintett jelenségnek létezett egy racionális módszerekkel dolgozó kutatási
irányzata, amit művelői parapszichológiának neveztek. Tevékenységüket a többi
tudós némi gyanakvással fogadta, de többségükben elismerték tudománynak. Ez a
tudományos parapszichológia az okkultizmus széles szellemi áramlatához annyiban
kapcsolódott, hogy vizsgált jelenségei ott is szerepeltek, bár másképp
megközelítve. A parapszichológia kutatási eredményire az ezotérikusok néha
hivatkoztak, miközben biztosak voltak afelől, hogy okkult jelenségek tudományos
vizsgálata csak zsákutca lehet, mert a tudománynak az anyagi világra
kidolgozott módszerei a szellem világában nem alkalmazhatók.
A tudományos
parapszichológia és a tudomány viszonya lényegében ma is ugyanez.
Magyarországon 1991-ben készült felmérés arról, hogy a tudományegyetemek és az
akadémiai kutatóintézetek tudományos beosztásban lévő dolgozói elfogadják-e a
telepátia és rokonjelenségeinek létezését (1). A válaszkategóriák ugyanazok
voltak, mint a 2. táblázatban idézett külföldi vizsgálatokban. Az eredmény:
|
Telepátia |
Más ESP |
Tény |
11 |
4 |
Valószínű |
44 |
37 |
Bizonytalan |
23 |
30 |
Valószínűtlen |
12 |
14 |
Lehetetlen |
4 |
4 |
Nincs vélemény |
6 |
11 |
3.
táblázat. Magyar tudósok véleménye 1991-ben.
Az ESP tudományos kutatásáról ugyanezek a kutatók a
következő módon foglaltak állást:
Fontos |
40 |
Szükséges |
30 |
Felesleges |
7 |
Káros |
1 |
Nincs vélemény |
22 |
4.
táblázat: Magyar tudósok véleménye 1991-ben.
A tudományos parapszichológiát ma Nyugat-Európában és
az Amerikai Egyesült Államokban több egyetemen és főiskolán oktatják, illetve
kutatják. Széles körben ismert parapszichológiai tanszék működik például az
Edinburgh-i Egyetemen. Magyarországon az ELTE BTK Pszichológiai Intézete
szervez féléves kurzusokat tudományos parapszichológiáról olyan időközönként,
hogy minden évfolyamnak alkalma legyen ezzel a területtel megismerkednie. A
pszichológia egyik legnépszerűbb összefoglaló tankönyvében (2), amely hazánkban
egyetemi felvételi tananyag, van egy rövid összefoglaló fejezet a tudományos
parapszichológia módszereiről és eredményeiről. Mindezzel együtt távolról sem
állíthatjuk, hogy az ESP kutatása a tudományban ugyanannyira elfogadott, mint
mondjuk a szokásos, érzékszervi érzékelésé; helyzete a kutatás volumenét és a
ráfordított pénzt tekintve változatlanul marginális, az állami forrásokból
például még a gazdag országokban is alig vagy egyáltalán nem részesedik.
Egyértelműen hamis azonban az a gyakori nézet, hogy vele szemben "a
tudomány" elvi alapon, dogmatikusan elutasító. Természetesen ez is
előfordul egyes tudósok részéről - az egyéni vélemény szerencsére szabad és
változatos -, de a tudomány alapvető működési elvei kizárják, hogy látóköréből
bármilyen jelenséget vagy jelenségcsoportot eleve, konkrét vizsgálatok nélkül
kirekesszen. A tudományban az értékítéletet nem a tárgy, hanem a módszer szabja
meg. Nem az számít, hogy a kutató mit
kutat, hanem az, hogy hogyan. Ezen az
alapon pedig, mint a fent vázolt helyzetkép remélhetőleg érzékelteti, néhány
parajelenségnek létezik olyan módszerű kutatása, amelyet a tudósok többsége
fontosnak vagy legalábbis szükségesnek ismer el.
A tudósok viszonya az
okkult parapszichológiához
Mindez azonban kizárólag a tudományos parapszichológiára vonatkozik, arra, amit ma jószerével
már nem is neveznek parapszichológiának. Egész más a tudósok tipikus véleménye
arról a parapszichológiáról, amiről - hogy visszatérjünk eredeti tárgyunkhoz -
Várkonyi Nándor Varázstudományának "Parapszichológia" fejezete szól.
Ez az okkult parapszichológia mind
módszereiben, mind általános szemléletmódjában erősen különbözik a tudománytól.
Sőt, nemcsak különbözik, hanem ellentétben áll vele. Efelől szerzőnk sem hagy
kétséget mindjárt a könyv elején: "Az okkult szó tehát nem valami
csodásat, valószerűtlent, eleve magyarázhatatlant jelent, hanem egyszerűen
rejtettet, ismeretlent, magyarázatlant - nem természetelleneset, hanem
tudományelleneset." (I. kötet, 18. o.) Nem meglepő tehát, hogy az
okkultizmus és a tudomány kölcsönösen elutasítja egymást.
A tudósok részéről az elutasításnak van egy
"keményebb" és egy "lágyabb" változata. Az előbbi az okkult
jelenségekkel való foglalkozást kerek-perec badarságnak, tudatos
szemfényvesztésnek vagy illúziókergetésnek tartja, magukat a jelenségeket pedig
pusztán a képzelet szüleményeinek. A lágyabb változat szerint ilyen jelenségek
ugyan létezhetnek - "a világ kimeríthetetlenül bonyolult, semmit sem
zárhatunk ki" -, de mivel a tudomány módszereivel lényegük szerint
megragadhatatlanok, eleve kilátástalan volna tudományosan foglalkozni velük. Ez
utóbbi álláspont az okkult világot ugyanúgy kezeli, mint a vallások
természetfölötti világát; valószínű, hogy a világ tudósainak többsége hisz
például valamilyen Teremtőben vagy egyéb, a világot spirituálisan irányító
lényben, de konkrét kutatómunkája nem erre a hitre épül, hanem szakterületének
aktuálisan elfogadott, száz százalékig evilági tényeire és összefüggéseire.
Nem lenne most értelme részletezni az okkult
szemléletet és gondolati módszereket, mert ezekkel az Olvasó már úgyis megismerkedett
a Varázstudomány eddigi fejezeteiben. Kiérlelt, intelligens stílusával Várkonyi
Nándor igen tisztán és érthetően állítja elénk őket, a könyv széles
kultúrtörténeti anyagába feltűnés nélkül beépítve. Célszerűnek látszik viszont,
hogy az ellentét másik pólusát, a tudományt, kissé bővebben szemügyre vegyük.
Mégpedig nyilván abból a szempontból, ami segíthet megérteni: miért nem
egyeztethető össze az okkultizmussal.
A tudománynak, mint az ember egyik megismerő tevékenységének,
számos jellemző tulajdonsága van; a fenti szempontból kettő látszik a
legfontosabbnak.
Egyik az objektív
tényekhez való lehorgonyzottság. Bármilyen elvont összefüggéseket tartalmaz
egy tudományos elmélet, és fogalmai bármilyen távoliak a nyers tényektől,
egyértelmű logikai következtetések láncolatán át valahol érintkezniük kell
olyan adatokkal, amelyeket bárki ellenőrizhet, ha a megfelelő mérési vagy
megfigyelési eljárásokat követi. Itt máris látszik egy alapvető eltérés az
okkultizmustól: az okkult igazságot mindenekelőtt a szubjektív élmény igazolja,
az a belső, érzelemmel telített felismerés, hogy egy átélt tapasztalat kifejezi
a külvilág egy általánosabb tulajdonságát is. Ami bent van, ugyanaz, mint ami
kint van. Nem feladatunk itt megvizsgálni ennek az elvnek a helyességét vagy
helytelenségét, elég annyi, hogy a tudomány a szubjektív meggyőződést -
bármennyire vonzó érzelmileg, vagy bármennyire segít az életben -, mindaddig
nem tekinti igaznak, amíg objektív tények nem támasztják alá. Lehetne
természetesen sokat morfondírozni azon, hogy pontosan mit tekinthetünk objektív
ténynek, hogy vannak-e ilyenek egyáltalán (ami nyilván a definíciótól is függ),
hogy az objektivitás mennyiben különbözik a közös szubjektivitástól, és így
tovább. De a tudomány gyakorlata alapján enélkül is nyilvánvaló, hogy az
objektivitás igényében, bárhogy értsük ezt, van egy markáns fokozati különbség
tudomány és okkultizmus, sőt, általában a tudomány és minden más megismerési
mód között. Ezért amikor egy-egy okkult területet tudósok vizsgálnak meg a
saját módszereikkel, tipikusan még akkor sem találnak többet egy illuzórikus
mesevilágnál, ha az illető terület logikailag magas szinten rendszerezett, mint
pl. az asztrológia (3).
A tudomány másik fontos definiáló sajátossága a rendszerszerűség. Minden állításnak
egyértelmű logikai műveletek révén kapcsolódnia kell a többi állításhoz,
mégpedig úgy, hogy a belőlük kialakuló rendszer mentes legyen a belső
ellentmondásoktól. Így lehet garantálni, hogy az elméleti úton kapott új
állítások igazak legyenek, amennyiben a régiek is mind igazak voltak. Világos,
hogy ez a módszer csak akkor szolgáltat megbízható ismeretanyagot, ha betartjuk
az előbbi követelményt is, a tényekhez való lehorgonyzottságot; káprázatos
belső logikájú gondolati építményeket lehet emelni légből kapott feltevésekre,
ám ekkor fennáll a veszély, hogy az eredmény a gyakorlatban semmire nem lesz
használható. Másrészt, ha egy elméletet logikátlanul gyúrunk össze bármennyire
igaz tényekből, a kapott következtetések esetlegesek és részben valószínűleg
hibásak lesznek. A tudomány ebben szintén sokkal szigorúbb az okkultizmusnál,
és megint csak a többi megismerési módnál is. Például ezt a könyvet szinte
akárhol ütjük fel, hamarosan találunk olyan gondolatmenetet, amelyben éles
szemű természeti megfigyelések keverednek a racionális logika szerint igencsak
naiv, felületi analógián nyugvó következtetésekkel. Csak egy példa
Paracelsustól: "A Föld egész golyója nem egyéb, mint egy kivetett és
összehullott, elkevert, töredezett, szétmorzsolt és újra égetett és részben
egybeolvadt kövület egy koloncban, mely a Firmamentum körének közepette a
nyugalom állapotába jutott. A Földnek ebben az elkeveredett, töredezett
tömegében elkeverve és szétmorzsoltan hevernek a fémek; ha tisztán akarjuk
megkapni őket, vissza kell juttatni eredeti csillagi, 'astrális' állapotukba, a
masszából kivonni tiszta lényegüket, az 'astrát'… Ily módon kell értenetek és
tudnotok, hogy minden fémnek megvan a maga különös astrája, ahogyan ezek még a
Primum Ensben (ősállapotukban) léteznek: így az aranyé as Astra Solis, az
ezüsté az Astra Lunae, a rézé az Astra Veneris, a vasé az Astra Martis, a cinné
az Astra Jovis, az ólomé az Astra Saturnii, a higanyé az Astra Mercurii."
(I. kötet, 458 - 459. o.) Az egzakt, hézagmentes logika oly mértékben idegen az
okkult gondolkodótól, hogy mulatságos félreértésekre jut, amikor a tudomány
egyik-másik állítását idézi. Például Várkonyi Nándor értelmezésében (I. kötet,
42. o.) Einstein híres E = mc2 képlete "azt mondja ki, hogy a
matéria immateriális, hogy tömeg nem létezik". Ha ez igaz volna, akkor a
tömeg és az energia E = mc2 szerinti egyenértékűségéből az is
következne, hogy energia sem létezik; akkor pedig a képlet két nemlétező dolog
között állapítana meg kapcsolatot, és értelmét vesztené az egész. (Persze
lehet, hogy Várkonyi szerint így is van, de Einstein szerint biztos nem.)
A tudományos
és az okkult parapszichológia viszonya egymáshoz
Képzeljünk el egy családban két testvért, egy fiút
és egy lányt, ahol felnőve a fiúból ismert konzervatív politikus lesz, a
lányból pedig még ismertebb sztriptiztáncosnő. Saját köreikben mindkettőt néha
froclizzák a másikkal, és ők maguk is gyakran rosszallják egymás viselkedését,
ám azért a szívük tája csak-csak átmelegszik, mikor közös gyerekkori játékaikra
visszagondolnak. Tartják a kapcsolatot feltűnés nélkül magánemberként, sőt az
is előfordul, hogy segítenek egymásnak valamiben, ami egyiküket sem
kompromittálja.
Ma a tudományos parapszichológiának
szinte minden laboratóriuma legalább részben olyan pénzből működik, amit lelkes
spiritiszta hívők adományoztak neki. Az ezoterikus klubokban rendszeresen
előadást tartanak parajelenségekkel foglalkozó "igazi" kutatók is.
Néhány tudományos szemléletű, paratémájú könyv - magyarul pl. (4) és (5) -
közel olyan népszerű, mint az ezoterikus kiadók sikerkönyvei. Kísérleti
személyeiket a tudományos parakutatók nem ritkán ezoterikus társaságokban
toborozzák. Ugyanakkor a parapszichológia szakfolyóirataiban megjelennek
leleplező cikkek parafenoménként tündöklő bűvészekről, és ezeket a
folyóiratokat átböngészhetjük elölről-hátulról anélkül, hogy találkoznánk
bennük mondjuk az "asztráltest", az "ód", vagy akár magával
az "okkult" szóval, hacsak nem ironikus idézetként. A másik oldalon
pedig, Várkonyi Nándorról elhihetjük, hogy a tudományos parakutatást jellemezve
sokak véleményét kifejezi a következő ítélettel: "A felhordott roppant
anyag és lebonyolított munkatömeg semmi újat, meglepőt nem produkált (termelt)
annak számára, aki e problémák életét felbukkanásuktól kezdve igyekszik nyomon
követni. A fedőszavak változnak (néha még azok sem), de a tényekre, amiket
fednek, nem derül újabb világosság." (II. kötet 91. o.)
Egy tényt mindenesetre világosan kell
látnunk. Pontosabban kettőt, ami egy tény két oldala. Tárgyilagosan nézve sem a
tudományos parapszichológia kutatási eredményei nem igazolnak semmit az okkult
parapszichológia hitvilágából, sem az okkult parapszichológia érzelmi értékei
nem igazolnak semmit a tudományos parapszichológia módszertanából. Lehet
mindkettő igaz a maga közegében, lehet ugyanott mindkettő hamis, vagy az egyik
igaz és a másik hamis egymástól függetlenül. Amit a tudományos parapszichológia
mindeddig ki tudott mutatni, az néhány igen gyenge, magyarázatlan kölcsönhatás
emberek és a környezetük között; ezek olyan gyenge hatások, hogy a mindennapi
életben alig lehet szerepük, arra pedig végképp nem alkalmasak, hogy érdemben
hozzájáruljanak egy általános világmagyarázó elv felismeréséhez. Amit pedig
híveinek az okkult parapszichológia nyújt, egyfajta érzelmi biztonságot a világ
spirituális egységének és rendezettségének reményével, az a tudománynak
egyszerűen műfaji okból nem mond semmit, pontosan úgy, ahogy a vallások vagy a
művészetek sem.
Irodalomjegyzék
(1) Vassy Z.: Véleményfelmérés magyar tudósok
körében a telepátiáról és rokonjelenségeiről. Pszichológia, 11, 57 - 75, 1991.
(2) Atkinson, R.L.; Atkinson, R.C.; Smith, E.E.;
Bem, D.J; Nolen-Hoksema, S.: Pszichológia. Osiris Kiadó, Budapest, 1999.
(3) Szilágyi A.: Az asztrológia tudományos
vizsgálatai. Magyar Elektronikus Könyvtár,
www.mek.iif.hu/porta/szint/human/ezoterik
(4) Eysenck, H.; Sargent, C.: Mégis van magyarázat.
Magyar Könyvklub, Budapest, 1995.
(5) Ryzl,M.: Telepátia és tisztánlátás. Édesvíz
Kiadó, Budapest, 1992.