Vakpróbát,
hogy tisztán lássunk!
Vassy
Zoltán
Gomba, zene, pezsgő...
Hallották már, hogy ha a
nyitott pezsgősüvegre kanalat teszünk, a benne lévő pezsgő friss marad? Hogy a
gyümölcsfát nem támadja meg gombabetegség, ha a törzsét hétszer körültekerjük
rézdróttal? Hogy a magnóból nem egyformán szól a zene aszerint, hogy a
konnektorhoz vezető kábel milyen irányú? És ha hallották, elhitték?
Nekem a fentieket olyan
ember mondta, aki saját személyes tapasztalatára hivatkozott: "Eredetileg
furcsálltam, hisz látszólag semmi ok rá, hogy így legyen... De nincs mese:
kipróbáltam, és a dolog működik! Végül is annyi minden van, aminek egyelőre
ismeretlen az oka, nem igaz?"
Ez utóbbi állítással
bizonyára mindnyájan egyetértünk. Az ugyan nem következik belőle, hogy mindent
el kell hinnünk, aminek az okát nem tudjuk; ám ha "a dolog működik",
akkor talán mégis lehet benne valami. Józan ésszel gondolkodó embernek
rendszerint a tapasztalat mondja ki a végső szót.
Nos, a következő történettel
bemutatom, hogy azért a tapasztalatra is érdemes gyanakodnunk egy kicsit. Ki
fog derülni ugyanis: alapvetően kétféle tapasztalat van, és egyikük
igencsak csalóka lehet.
A szeretett babok esete
Felkeresett egy Zsuzsa nevű,
rokonszenves hölgy, és mutatott két fényképet. Két babpalánta képét nagyjából
kéthetes korukban. Egyik szép fejlett volt, erős és szemlátomást egészséges, a
másik elég satnya, mintha csak pár napja bújt volna elő a magból. Pedig
egyszerre csíráztak ki, és ő végig egyformán gondozta őket, világosított fel;
csakhogy közben az egyikre szeretettel gondolt, a másikra pedig nem. Sőt,
minden nap "lement alfába" az agykontroll-tanfolyamon tanultak
szerint, és az előbbit ott is szerette néhány percig. (Természetesen az lett a
nagyobb.) Mivel hallott a Parajfalók Klubjáról, és szerinte itt tipikus
parajelenségről volt szó, ajánlott egy kísérletet: vizsgáljuk meg a mi objektív
módszereinkkel, hogy a szeretett babok tényleg jobban fejlődnek-e a nem
szeretetteknél. Mi örömmel ráálltunk, hiszen ha egy növény fejlődését önmagában
a szeretet is befolyásolja a gondozástól függetlenül, akkor az tényleg a mi
asztalunk.
A kísérletben a
"szerető" maga Zsuzsa volt. Szokásainkhoz híven mindent a lehető
legegyszerűbb módon csináltunk, hogy otthon bárki ugyanígy megismételhesse,
komplikált műszerek és számítások nélkül. Legfeljebb a végeredmény
értelmezéséhez lehet szükség egy kis matematikai statisztikára, de mint látni
fogják, tipikus esetekben a tanulság anélkül is egyértelmű.
A kísérlet két részből állt,
mindkettőben 25 "szeretett" és 25 "kontroll" növénnyel. Az
egyik részben - ezt hívtuk otthoni kísérletnek - a palántákkal Zsuzsa
csinált minden mást is a szeretésen kívül; vagyis kapott 50 babszemet, majd ő
maga osztotta őket két csoportra, helyezte el a csíráztató tálban, gondozta az
első kibújása után tizennégy napig, hogy akkor megmérje a hosszúságukat, és
jelentkezzen az adatokkal. A kísérlet másik - egyetemi - részében az ő
dolga csak a szeretés volt: a babokat nálunk az egyetemen tartottuk egy langyos
ablakpárkányon, és aki gondozta őket, az nem tudta, hogy melyik a szeretett és
melyik a kontroll csoport. (Az egyetlen személy, aki tudta, az nem nyúlhatott
hozzájuk.) A két csoport helyét minden nap megcseréltük, nehogy esetleg azért
fejlődjenek másképp, mert az egyik helyen a körülmények véletlenül jobbak, mint
a másikon. Zsuzsa pedig naponta bejött hozzánk, megállt a szeretett csoporttól
körülbelül fél méternyire, és gondolatban öt percig foglalkozott velük,
akárcsak az otthoniak közül a "szeretettekkel".
Az otthoni kísérlet
eredményét az 1. ábra mutatja.
A szeretett magoncok két hét
alatt átlagosan 21,2 cm-re nőttek, míg a kontrollok csak 14,7 cm-re. Már első
ránézésre jól látszik, hogy a két csoport élesen elválik egymástól. Ezért
írtam, hogy az értelmezéshez nincs szükség matematikai statisztikára. (Ha valakit
mégis érdekel: az átlagok különbségére vonatkozó t-próba azt mutatja, hogy
ekkora eltérés csak 10-12 valószínűséggel lehet véletlen. Ez a 10-12
olyan kicsi, hogy gyakorlatilag nullának tekinthető.) Beigazolódott tehát
Zsuzsa eredeti tapasztalata: a csírázó növényekre gondozójuk szeretete
kedvezően hatott.
Most lássuk az egyetemi
kísérlet adatait (2. ábra)!
Itt a kép egész más, a két
csoport tagjai erősen össze vannak keveredve. Sőt, inkább úgy tűnik, a
kontrollbabok kissé verik a szeretetteket. Ezt a gyanút a számszerű mérés is
igazolja: a szeretettek szárhosszúságának átlaga 36,4 cm, míg a kontrolloké
43,9 cm. Az előbbiek tehát lassabban fejlődtek; ám a statisztikai számítás
szerint ekkora különbség belül van a természetes véletlen ingadozás
tartományán. Vagyis ha a növényeket nem maga a gondozójuk szerette, akkor a
szeretet valószínűleg semmilyen hatással nem volt rájuk.
A következtetés eszerint
kettős, egyik fele inkább gyakorlati, a másik inkább elvi. A gyakorlati: érdemes
szeretnünk az általunk gondozott növényeket, mert akkor valószínűleg jobban
fejlődnek.
Szinte hallom, amint néhány
kedves Olvasó hangosan elvigyorodik: ez naivitás, mert mi van, ha az otthoni
kísérletben Zsuzsa egyszerűen csalt? Végtére ő eleve hitt a szeretet hatásában,
és nyilván arra törekedett, hogy az jöjjön ki! Nos, ennek ellenkezőjét én
természetesen nem tudom bizonyítani, hiszen Zsuzsát otthon nem ellenőriztük.
Csak megemlítek két érvet a csalás hipotézise ellen. Egyrészt a fenti
következtetéssel valószínűleg a legtöbb mezőgazdász egyetért: ők is tudják
tapasztalatból, hogy a szeretetteljes törődés a növényeknek jót tesz. Másrészt
ne becsüljük le a Homo sapiensnek azt a képességét, hogy öntudatlanul
manőverezve a neki tetsző eredményt kiügyeskedi. Ez mindnyájunkkal gyakran
előfordul, korántsem csak parakísérletben, és nem kell hozzá tudatosan
csalnunk. Nyitott kérdés marad persze, hogy Zsuzsa otthon mit és hogyan csinált
másképp a szeretett és a kontrollbabokkal, hogy ekkora különbség alakuljon ki
köztük; ennek vizsgálatára lehetne újabb, célzott kísérleteket végezni, amit mi
nem tettünk meg. Mégpedig azért, mert számunkra a kísérletnek nem ez a
gyakorlati oldala volt fontos, hanem a másik, az elvi oldal.
Elvi következtetésünk pedig
a következő: a növények fejlődését a szeretet önmagában nem befolyásolja. A
befolyás látszata valószínűleg abból fakad, hogy a növényt hatékonyabban
gondozzák, akik szeretik. A rejtélyes jelenség eltűnt, mihelyt közelebbről
szemügyre vettük. (Ahogy a Parajfaló Klub gyakorlatában notóriusan történni
szokott - de nem adjuk fel, előbb-utóbb majd csak találunk valamit...)
Szubjektív és objektív
tapasztalat
Saját egyéni nézőpontjából
Zsuzsa észszerűen járt el, mikor megerősítve látta eredeti meggyőződését,
hiszen feketén-fehéren tapasztalta, hogy a szeretett babok nagyobbra
nőttek. Hasonlóan, mint a kertbarát, aki rézdrótot teker néhány almafájának
törzsére, és azokon a fákon aztán kevesebb lesz a rozsdafoltos levél. Vagy a
hifi-rajongó, aki másmilyennek hallja a zenét aszerint, hogy a csatlakozó kábel
milyen irányú. Ebben a fajta tapasztalatban az a közös, hogy szubjektív:
könnyen előfordulhat, hogy ha más próbálja ki ugyanazt a jelenséget, aki nem
tudja, hogy mi várható, az nem is fogja tapasztalni. (Legfeljebb csak néha
véletlenül; ezért csíráztattunk mi is több babot, hogy a tendencia kiderüljön.)
Ilyenkor tehát nagyon valószínű, hogy a szóban forgó jelenség nem a valóságban
létezik, hanem azok elméjében, akik hisznek benne. A csupán szubjektíven létező
jelenségeket az választja el az objektíven is létezőktől, hogy tapasztalásukhoz
hitre nincs szükség.
Van itt egy trükkös átmeneti
eset, amibe érdemes kicsit belegondolnunk. Például az atlétaedző megtanít
versenyzőjének egy új magasugró-technikát, amivel mások nagy sikereket értek
el. Meg is nézik együtt az olimpiai döntő videofelvételét, ahol minden
helyezett így ugrott, és általában, az edző nagyon igyekszik, hogy a tanítvány higgyen
a módszer hatékonyságában. És aztán jön a következő verseny, ahol a srác már az
új technikával ugrik, és lám, megjavítja egyéni rekordját tíz centivel! A
tapasztalt mester jól tudja: a sikerhez nem volt elég az alaposan kigyakorolt
mozgás, kellett a versenyző önbizalma is, ahhoz pedig a belé szuggerált hit.
Most akkor mi itt a helyzet?
Igaz-e objektíven, hogy az új módszer jobb a réginél? Hiszen - egy ilyen
szakembernek elhihetjük - a versenyző hite nélkül valószínűleg nem vált volna
be! Olyasféle "parajelenség" volna tehát, ami tárgyilagosan szemügyre
véve nyomban semmivé foszlik?
A válaszhoz közelebb visz,
ha megkérdezzük az edzőt: szerinte bármilyen technika jó, aminek
sikerességét kellően be tudja a versenyzőnek szuggerálni? Erre ő elneveti
magát. "Dehogy - a hit csak a szükséges többlet, a technikának önmagában
is jónak kell lennie!" Aztán ha beszédesebb ember, mond néhány példát más
edzők tapasztalatából, akik gyengébb technikákban hittek, és versenyzőik minden
lelki ráhatás dacára kudarcot vallottak velük. Vegyük észre: olyasféle
"kísérletekről" van itt szó, mint nálunk a Parajfaló Klubban.
Kipróbálták a technikát hit nélkül, a hitet technika nélkül, meg a kettőt
együtt, és csak az utóbbi vált be. Ez utóbbi azonban következetesen, más és más
edzők más és más tanítványainál egyaránt. Vagyis ha az edzésmódszerbe szerves
összetevőként beleértjük magát a hitet, akkor együtt az egész már
objektív tapasztalatként is igazolódik.
Az életben lépten-nyomon
találkozunk olyan "technikákkal", amelyekbe mintegy bele van
kalkulálva, hogy alkalmazójuk hisz bennük. Igazából az a ritka eset, amikor nem
így van. Minden jobban sikerül, ha a sikerben hiszünk - ez olyan közhely, hogy
szinte szégyellem ide leírni. Ilyen esetekben azonban másról van szó, mint
amiről most beszélünk, mert ilyenkor a hit saját tevékenységünkre
vonatkozik, nem valami külső dologra. Abban nincs semmi parajelenség-szerű,
hogy a magasugró jobban ugrik, ha az önbizalma nagyobb. Hiszen racionálisan el
lehet képzelni oksági láncot az önbizalom és a mozgás idegi vezérlése között;
sőt, inkább az volna meglepő, ha e két agyfolyamat nem állna kölcsönhatásban
egymással. A csírázó bab, az almafa vagy a zenegép viszont nem kapcsolódik
ilyen intim módon az ember szervezetéhez. Ha azokról hiszünk valamit, akkor az
eredmény kétesélyes: hitünknek vagy van objektív valóságalapja, vagy nincs. Az
utóbbi esetben a hitet látszólag igazolhatja a szubjektív tapasztalat, de azzal
együtt megmarad egyéni illúziónak.
A vakpróba, mint általános
módszer
Amikor el akarjuk dönteni,
hogy valakinek a szubjektív tapasztalata megfelel-e egyszersmind egy objektív
ténynek is, akkor rendelkezésünkre áll az az egyszerű módszer, amit mi többek
közt a babok egyetemi kísérletében alkalmaztunk. Emlékezzünk vissza: a gondozó
nem tudta, melyik csoport kap Zsuzsától szeretetet, így ő még öntudatlanul sem
bánhatott velük hatékonyabban a másiknál. Hasonlóképp, a pezsgős
"jelenséget" például megvizsgálhatjuk úgy, hogy a kanállal fedett
ital mellett tartunk egy másik ugyanolyat kanál nélkül, majd egy idő múlva
mindkettőt olyan emberekkel kóstoltatjuk meg, akik nem tudják, melyiknek
"kellene" frissebbnek lennie. Ha a kanalast ők is konzekvensen
frissebbnek érzik, a jelenség objektíven igaznak bizonyult, ha össze-vissza
találgatnak, akkor csupán szubjektíven. A kulcsszó, mint bizonyára már
észrevették, a "nem tudja". Ezért hívják ezt a módszert vakpróbának.
(Ugye, milyen költői a nyelv? A "vak" jelzővel használunk több más
metaforikus szóösszetételt is, pl. vakablak, vaklárma, vakhit stb. Más
nyelvekben szintúgy, például a vakablak németül is blindes Fenster,
angolul a zsákutca blind alley, vagy épp ez a mi vakpróbánk blind
test.)
Bizonyos kísérletekben az
eredmény két vagy több ember elvárása szerint is torzulhat. Például az említett
pezsgős vakpróbánál a két üveget kinyitja és a kísérlethez előkészíti valaki,
és ő akár öntudatlanul hatással lehet arra, hogy később a pezsgő melyikben
marad frissebb. (Mondjuk az egyiket jobban megrázza a másiknál.) Érdemes tehát
eltitkolni előle, hogy melyik üveg lesz lefedve kanállal. A metafora logikus
kiterjesztésével az ilyen eljárást kettősvak-próbának nevezik.
A helyzetet némiképp tovább bonyolítja, hogy - mint ma már elég
közismert - az emberek közötti kommunikáció nem korlátozódik a beszédre és a
tudatos testi gesztusokra. Ezek mellett folyamatosan bombázzuk egymást öntudatlan
jelzésekkel. Így bizony veszélyes lehet, ha egy vak- vagy kettősvak-próbában a
"vak" résztvevők érintkeznek azzal a kísérletvezetővel, aki mindazt
tudja, amit nekik nem szabad tudniuk. A kísérletvezető nyilván nem akar
semmit közölni velük, de sajnos nincs rá garancia, hogy öntudatlan jelzésekkel
néhány tippet ne adjon mégis. Mint Zsuzsával kapcsolatban utaltam rá, az ember
tudattalan pszichikuma egész zseniális tud lenni abban, hogy lelkes
jószándéktól vezérelve alaposan becsapja magát. (Vagy akár kevésbé jó
szándéktól vezérelve is, de az nekünk most mindegy.) Ilyenkor tehát érdemes
teljesen elkülöníteni egymástól azokat a szervező és végrehajtó személyeket,
akik egymás számára tilos információval rendelkeznek. Ez látszólag talán nehéz
követelmény, ami az egészet elbonyolíthatja, de tapasztalataink szerint a
valóságban nem az. Többnyire elég, ha a "veszélyes" kapcsolatokat
egy-egy közvetítővel áthidaljuk.
Végül felhívom a figyelmet
még egy veszélyre, ami az ilyen para-típusú rejtélyeknek különösen a szkeptikus
megfigyelőit fenyegeti. Előfordulhat, hogy egy-egy jelenség megnyilvánulásához
a kísérleti személyeknek kellemes és nyugodt hangulatban kell lenniük.
Egyébként ez is közhelyszerűen így van szinte mindig, amikor egy emberi
képességet működtetünk, ahogy jól tudják például az előadóművészek és a
sportolók. Észrevehetően gyanakvó vagy fölényeskedő közegben esetleg lebénul
pont az a képesség, amit vizsgálunk, és így a negatív eredménnyel önmagunkat
csapjuk be. (Ez aztán az igazi vakpróba: a kutató csukja be eleve a saját
szemét.) A gyanakvást tehát tartsuk meg magunknak; a kísérleti személy
lehetőleg mindig azt tehesse, amit akar, feltéve, hogy a kísérlet célját nem
veszélyezteti. Mi például a babos kísérletben Zsuzsára bíztuk, hogy mikor,
hogyan és mennyi ideig szereti a kísérleti magoncokat, vagy hogy milyen messze
áll tőlük, és így tovább. Egyetlen kikötésünk volt, hogy fizikailag ne
érintkezzen velük. Több hasonló témában egyöntetűen azt tapasztaltuk, hogy nem
nehéz megtalálni a kölcsönösen elfogadható eljárást, hiszen végül is elég
egyszerű kísérletekről van szó. Így kevésbé valószínű, hogy a mesterségesen
kiváltott gátlás miatt a fürdővízzel kiöntjük az esetleg benne pancsoló
gyereket is.