Parafenomének a bűnüldözésben
Vassy Zoltán
(Élet és Tudomány, 2000.
január 21.)
Eltűnt egy lány. Sem a hozzátartozók, sem a rendőrség
nem tudja, hol lehet, és azt sem, egyáltalán él-e még. A nyomozás egy helyben topog.
Végül Smith őrnagynak eszébe jut, hogy lakik a városban egy parafenomén, akiről
azt tartják, egy-egy tárgy alapján megtalál embereket. Felkeresik, és odaadnak
neki néhányat a lány naponta használt kozmetikumai közül. A fenomén forgatja
őket a kezében, koncentrál. Arca hirtelen megelevenedik, összevonja a
szemöldökét, s mormogni kezd.
- Vizet érzek... Csobogó folyóvizet... Fatörzsnek vagy
cölöpnek verődik a víz. Igen, egy stég lehet az...
Néhány további mondatból az is kiderül, hogy a stég a
város melletti folyó melyik részén van. Két rendőr nyomban odahajt, és íme, ott
a lány holtteste. Vízbe fulladt. A fenomén némi további koncentrálás után
közli: nem öngyilkosságról van szó, a lányt megölték. Még támpontokat is ad a
gyilkos kereséséhez, akit néhány nap múlva el is fognak.
Általában valahogy így szoktak az esetek lejátszódni -
legalábbis az újságok szerint. Persze aki nem mindent hisz el a sajtónak, az
ilyenkor is gyanakszik. Hátha kacsa az egész, vagy egy kevésbé rejtélyes
történet felnagyítása. Mondjuk a rendőrség tényleg megkérdezte a fenomént, de
az csupa használhatatlan találgatással állt elő. Mint a híres belga Croizet,
amikor az ő segítségével keresték az Andokban lezuhant repülőgépet. Ez az eset
azért emlékezetes, mert a túlélők halott társaik húsát ették, így maradtak
életben. Utóbb kiderült, hogy a fenomén egész máshol jelölte meg a lezuhant gép
helyét, mint ahol végül megtalálták.
A brit Hertfordshire-i Egyetem kutatói 1994-ben
kísérletet végeztek jól ismert parafenoménekkel, akiknek fő működési területe a
bűnüldözés volt. Objektív módszert kerestek annak kiderítésére, hogy
paraképességük kimutatható-e olyankor is, amikor nincs módjuk a tényeket utólag
felnagyítani, és egy-két véletlen egyezést szenzációs megérzésnek beállítani.
A fenoméneknek odaadták három már megoldott eset
egy-egy bűnjelét, ugyanúgy, ahogy az a paraesetekben általában történni
szokott. Az első az áldozat cipője volt, a második egy sál (a fojtogatás
eszköze), a harmadik az a két pisztolygolyó, amelyet a holttestben találtak. A
fenomének egymástól függetlenül számos dolgot állítottak a három bűntény
körülményeiről és az elkövetők személyéről, de az értékelésben ezeket
közvetlenül nem használták fel, mert az túl szubjektív lett volna. Némi
fantáziával majdnem minden állítás majdnem minden üggyel kapcsolatba hozható.
Ehelyett az értékelés alapja a következő kérdés volt: vajon a parafenomének
ráismernek-e a bűntényre a megérzéseik alapján? A kutatók egy listát adtak
nekik, amely a három gyilkossággal kapcsolatos igaz állításokat tartalmazott,
véletlenszerűen összekeverve. Például: szerepel kutya a történetben, valakinek
megsérült a szeme, bűntárs is volt, féltékenység, a gyilkost Dél-Londonban
tartóztatták le, és így tovább. Ezt a listát kellett a fenoméneknek háromfelé
válogatniuk a három bűntény szerint. A listán szereplő állítások számából tudni
lehetett, hogy pusztán véletlen egybeesésekből várhatóan hány állítást
szortíroznak helyesen.
Az eredmény: a kísérletben részt vevő három
parafenomén egyike sem szortírozott jó helyre annyi állítást, amennyi a
véletlen találgatáson kívül bármi egyéb tényezőt valószínűsített volna. Saját
szövegükből is csak az felelt meg a tényeknek, amit a bűnjelből jó eséllyel ki
lehetett következtetni. (Például azt, hogy fojtogatás történt.)
A kutatók az eljárást megismételték olyan "közönséges" emberekkel, egyetemi hallgatókkal, akik nem tartották magukat parafenoménnek. Ők valamivel szerencsésebbnek bizonyultak a szortírozásban, bár szintén belül maradtak a véletlen egyezések tartományán. A két csoport között csupán annyi volt a különbség, hogy fenomének több és rendszerint érdekesebb részletet véltek megérezni (például tűzeset, nemi erőszak, megkötözés).
A kísérlet után mindhárom fenomén meg volt győződve arról, hogy sikeresen szerepelt. Gyakran emlegették azt a néhány állítást, amely közelített a valósághoz, és elfelejtették azt a sokkal többet, amely nem. Egyikük később a tévében így beszélt: "Paraképességemet már laboratóriumban is bizonyítottam. Részt vettem egy vizsgálatban a Hertfordshire-i Egyetem pszichológiai tanszékén, ahol most a kutatók azon gondolkodnak, vajon mi módon vagyok erre képes. Hát én nem tudom, mi módon, ez a dolog csak valahogy történik velem."
Megjegyzendő, hogy a kísérletet olyan pszichológusok végezték - Richard Wiseman, Donald West és Roy Stemman -, akik nem tartoznak a parajelenségeket eleve tagadók közé. Munkájukról 1996 januárjában számoltak be a brit parapszichológiai társaság (Society for Psychical Research) folyóiratában, ahol rendszerint pozitív eredményű parapszichológiai kísérletekről olvashatunk. Igaz, ezeket nem parafenoménekkel végzik, hanem átlagemberekkel, és az észlelt hatás igen kicsi, cirkuszi mutatványokhoz és hírlapi szenzációkhoz nem elég.
A bűnügyi parafenoménekről szóló legendák tömegében
egyszer-egyszer előfordul, hogy valaki - általában egy kivételesen
lelkiismeretes újságíró - utánanéz: igazak-e ezek a rejtélyes történetek. A
témával újabban foglalkoznak szociológusok is, sőt, néhány éve egy amerikai
pszichiáter végzett kutatást a német származású, de nagyrészt a Szovjetunióban
élt híres fenomén, Wolf Messing tevékenységéről. Amerikában profi jósokat
vizsgáltak hasonló módszerrel, mint az imént vázolt brit kísérletben, s
teljesítményüket ott is összehasonlították egyetemi hallgatók találgatásával.
Ezek egymással teljes összhangban mutatják az általános és jellemző képet a
parafenoménekről: sok halandzsa, sok önreklám - és semmi használható
információ.