A túzok meg az ufók
Kapcsolat a környezeti
tudatosság és a paranormál hit között
Vassy Zoltán
(Élet és Tudomány, 2001/7.,
február 16., kissé átszerkesztett változat.)
Az AION Alapítvány szervezésében évek óta
foglalkozunk a paranormál hit vizsgálatával. Olyan témák tartoznak ide, mint
például a jövő megérzése, radiesztéziai sugárzások, telepátia, betegségek
diagnózisa vagy gyógyítása távolból, fémhajlítás fizikai erő nélkül, és így
tovább. Felméréseinkben erős
kapcsolatot tapasztalunk néhány parajelenség között abban az értelemben, hogy
aki az egyiküket valóságosnak tartja, az általában annak tartja a többit is, és
viszont: a kétkedők nagy eséllyel az összesben kételkednek. Ez az összefüggő
csoport a New Age eszmekörének népszerű spirituális témáit tartalmazza
(telepátia, előérzetek, gyógyítás kézrátétellel, reinkarnáció, szellemi
tárgymozgatás, fémhajlítás), és elkülönül egyrészt a tradicionális
okkultizmustól (pl. asztrológia, kísértetek), másrészt a rejtélyes, de nem szellemi
természetű jelenségektől (pl. ufók, yeti). Ez utóbbiak hívőtábora némileg
eltérő, bár nagy átfedés van köztük; összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy
létezik a "parahívő" ember, aki hajlamos a tömegkommunikációban
propagált legtöbb parajelenséget elfogadni.
Szinte kezdettől - azaz a rendszerváltozás óta -
érezhetők voltak annak jelei, hogy a parahívők a Föld ökológiai helyzetére is
érzékenyebbek a szokásosnál. Népszerű folyóirataikban a léleklátás, a mandalák
és a horoszkópok stb. mellett szinte mindig szerepel olyan téma is, mint a
városi zaj, az agyonvegyszerezett ételek vagy a génmanipuláció veszélyei. A
"zöld" oldalról egy példa: a biotermelők lapjában időnként felhívják
az olvasó figyelmét, hogy a kerti munkákat célszerű egyeztetni az asztrológiai
naptárral, és a vetőmag jobban csírázik, ha előzőleg Pi vízben áztatják.
1999 és 2000 folyamán felmérést végeztünk annak
kiderítésére, hogy létezik-e tényleg, azaz statisztikusan kimutathatóan, ilyen
"para - zöld" rokonszenv. Összesen 157 személyt kérdeztünk meg.
Közülük 68 nem tartozott semmilyen speciális csoportba a vizsgált két téma
szerint, 36 egy ezoterikus szabadegyetem hallgatója volt, 26 a Tényeket
Tisztelők Társasága (ismertebb nevén Kétkedők Klubja) székesfehérvári
találkozójának résztvevője, 27 pedig valamelyik környezetvédelmi szervezet
tagja. Szerettünk volna egy kifejezetten anti-környezetvédő csoportot is
megvizsgálni, ilyet azonban nem találtunk; egyes zöld aktivisták ugyan
ajánlottak jelölteket rá, de nekünk természetesen csak olyanok feleltek volna
meg, akik önmagukat tartják antizöldnek.
A felmérés kérdőíve 35 állítást tartalmazott, ezeket
kellett értékelni "nem igaz", "valószínűleg nem igaz",
"nem tudom", "valószínűleg igaz" és "igaz"
válaszok egyikével. Nyolc állítás vonatkozott parajelenségekre és nyolc a
környezeti tudatosságra, mindegyikből négy állító és négy tagadó fogalmazásban.
A többi - az élet különböző
területeiről - mindössze azt a célt szolgálta, hogy a válaszoló ne vegye észre,
miről szól a felmérés, és így az állításokat külön-külön értékelje, ne egy
általános beállítódás alapján.
A népszerű paratémák közül a kérdőíven a következők
szerepeltek: ufók, földsugárzások, asztrológusok jóslatai, lélekvándorlás,
kézrátételes gyógyítás, jövőbelátás, szellemi tárgymozgatás és fémhajlító
parafenomének. Példa egy állítóan fogalmazott állításra: "Látogatnak
bennünket idegen, földön kívüli civilizációk." Egy tagadóan fogalmazottra:
"A nagy tudású asztrológusok sem tudják megjósolni a jövőt."
A környezeti tudatosság témáinak kiválasztásában felhasználtuk
környezetvédelemben tevékenykedő, illetve részben azzal foglalkozó szakemberek
tanácsait. Az állítások egy részével inkább a válaszoló a tárgyi ismereteit
kívántuk felmérni (pl. "A túzok védelme a magyar természetvédelem
kiemelkedő feladata"), másik részével inkább az érzelmeit (pl. tagadó
fogalmazásban: "Nem érdemes a szokásos árnál többet fizetni a
biozöldségekért").
Minden válasz 0 és 4 közötti pontot ért: "nem
igaz" = 0, "igaz" = 4, stb., a tagadó állítások fordítva.
Személyenként átlagolva a nyolc para- és a nyolc zöld-pontszámot, minden
személyt elhelyezhettünk a para- és a zöld-skálán.
Az eredmény az 1. ábrán látható. A pontok egy-egy
személyt jelentenek; azért nem 157 pont van, mert néhányuk egybeesik.
A tendencia már első rátekintésre világos: az egyik
skála nagy pontszámai a másik skálán is inkább nagy pontszámmal járnak együtt,
a kis pontszámok pedig a másikon is inkább kis pontszámmal. Ez azt jelenti,
hogy az. erősen parahívőknek a környezeti tudatossága is az átlagosnál nagyobb,
és viszont. A statisztikai elemzés szerint kevesebb, mint egy-tízezred (0,01
százalék) annak valószínűsége, hogy csak a mi mintánkban van így; szinte
biztos, hogy minden hasonló mintából ugyanerre a következtetésre jutnánk. (A korrelációs
együttható értéke r=0,40.)
A kapott összefüggés eredhet vagy a speciális
csoportok közti különbségből, vagy a csoportokon belül is érvényes
tendenciából, vagy mindkettőből. Kissé részletesebb elemzés azt mutatja, hogy a
harmadik eset áll fenn: a parahit és a környezeti tudatosság egyrészt összefügg
minden csoportban az odatartozó személyek között, másrészt a csoportok is
markánsan különböznek egymástól.
Ha például megszerkesztjük az előbbi diagramot
azokra a személyekre, akik egyik speciális csoportba sem tartoznak, a
következőt kapjuk:
Itt is megfigyelhető a tendencia, bár az előzőnél
enyhébben, hogy nagyobb para-pontszámhoz nagyobb zöld-pontszám tartozik. Ezt a
statisztikai próba is igazolja: a korrelációs együttható értéke r=0,29. Hasonló
a helyzet a speciális csoportokon belül, legmarkánsabban a szkeptikusoknál
(r=0,48), szintén jól kimutathatóan az ezotérikusoknál (r=0,38), leggyengébben
a zöld aktivistáknál (r=0,17). Annyi tehát biztos, hogy a teljes mintában
kapott para - zöld összefüggés széles körben érvényes, átlagemberekre és a két
terület szerint speciális csoportok tagjaira egyaránt.
Most tekintsük meg a csoportok átlagos pontszámait, ahogy
a következő ábrán láthatók. Természetesen az átlagos pontszámoknak is van
bizonyos statisztikai hibájuk; ekkora mintákban két csoport között a
különbséget akkor fogadhatjuk el objektívnek, ha a 0,3 értéket meghaladja.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A csoportok jellegéből eleve várható, hogy az ezotérikusok
parahívőbbnek, a szkeptikusok para-kétkedőbbnek és a zöld aktivisták
környezetileg tudatosabbnak bizonyulnak az átlagosnál. Ez így is van. Az
ezotérikusok és a szkeptikusok között azonban a zöld-pontszámokban is
számottevő a különbség: 2,73, ill. 2,22. Az átlagok eltérésére vonatkozó
statisztikai próba szerint legfeljebb 0,001, azaz egytized százalék annak
valószínűsége, hogy az ezotérikusok csupán a mi mintánkban
"zöldebbek" a szkeptikusoknál; majdnem biztos, hogy eredményünk valódi,
általánosan érvényes különbséget jelez. Az ezotérikusok a maguk részéről
zöldebbek mindenki másnál is az aktivistákon kívül, a szkeptikusok viszont
ebben alig térnek el az átlagtól. A parahit és a környezeti tudatosság közötti
kapcsolat tehát valószínűleg egyedül abból ered, hogy bizonyos emberek
számára mindkettő mint pozitív érték szerepel; a para-kétkedők részéről nem
szükséges külön zöld-antipátiát feltételeznünk.
Figyelemre méltó tény továbbá, hogy a zöld
aktivisták csoportjának para-pontszáma a statisztikai hibán belül azonos a
speciális csoportba nem tartozók átlagával. A para - zöld rokonszenv tehát nem
az aktív környezet- és természetvédőkre érvényes; ez utóbbiak nagyjából
ugyanannyira hisznek a parajelenségekben, mint bárki más, és hogy miben
mennyire hisznek, az valószínűleg kevéssé függ a zöldmozgalmi tevékenységüktől
vagy az ott szerzett tapasztalataiktól. Természetesen igen kevés olyan ember
van, aki környezet- és természetvédelemmel napi munkaként foglalkozik, úgyhogy
a fenti tény önmagában lényegtelen. Rávilágít azonban arra, hogy a környezeti
tudatosság valószínűleg nem játszik közvetlen szerepet a parahit
kialakulásában.
Mint ahogy valószínűtlen a fordított közvetlen hatás
is: nem arról van szó, hogy maga a parahit hívja fel a figyelmet a Föld és rajta
önmagunk veszélyeztetett állapotára, hanem arról, hogy mindkettő egy közös,
mélyebb eszmerendszerhez kapcsolódik hozzá. Ami nyilvánvalóan közös a környezet
féltésében és a New Age ideológiájában, az a modern technikával szembeni
ellenszenv. Egyre erősödik a gyanú: az emberiség túl nagy árat fizet azért,
hogy életünk a technika révén hosszabbá és kényelmesebbé vált. A New Age hívei
bűnösnek tartják a technikát szellemileg megalapozó természettudományos
világképet is, hiányolva belőle azt a spirituális tartalmat, amely egy átfogó
értékrendet megalapozhatna, hasonlóan, mint ahogy a középkori Európában tette
ezt a kereszténység, vagy teszik ma is a távol-keleti vallások. A tudományos
világképpel együtt pedig érthetően gyanúba keveredik maga a racionális gondolkodás,
hiszen kétségtelen, hogy annak uralkodóvá válása párhuzamos folyamat volt a
tudomány újkori fejlődésével. Akit pedig a ráció nem elégít ki, az jó eséllyel
fordul a rendelkezésre álló másik gondolkodási alapstratégia, az ezotérikus
gondolkodás felé; ennek döntő sémáját az okság helyett az analógia képezi,
amely logikailag kevésbé szigorú, és ezért sokkal alkalmasabb részleteikben
kidolgozatlan és ellenőrizetlen kapcsolatok elképzelésére a világ tetszőleges,
egymástól akár igen távol eső jelenségei között. (A New Age egyik sokat idézett
jelmondata Hermész Triszmegisztosz nyomán: "Ami fent van, ugyanaz, mint
ami lent van.") És ezzel máris megérkeztünk a parajelenségekhez: az
ezotérikus gondolkodó számára az volna a csoda, ha például nem létesülhetne
kapcsolat emberi elmék között anyagi kölcsönhatás nélkül, ha a kellő
lelkierővel nem lehetne egy betegséget elmulasztani - méghozzá nemcsak a
sajátunkat, hanem másét is -, vagy ha az idő a szellemi világban ugyanúgy
fafejűen egyirányú volna, mint az anyagiban. Aki a világ spirituális egységébe
már kellőképp beleélte magát, annak mindez éppúgy magától értetődik, mint a
világ materiális egységét hivők számára az ellenkezője. Természetesen nem
biztos, hogy a technikai civilizációval szembeni fenntartások parahithez
vezetnek; a mi felmérésünkben is van ellenpélda, az aktív környezetvédők. A
másik irányból indulva azonban, a New Age világképének irányából, a spirituális
alapú fenntartások természetszerűleg megkönnyítik annak felismerését, hogy a
technikai civilizáció eredményei még anyagi szempontból is megkérdőjelezhetők,
ha a hosszú távú hatásokat figyelembe vesszük. Így válik nemcsak lehetővé,
hanem igazából elkerülhetetlenné, hogy a parahívők körében az átlagot meghaladó
környezeti tudatosság fejlődjön ki.