Tanár - diák viszony és clairvoyance-eredmény összefüggése

Anderson, M.; White, R.(1956): Teacher - pupil attitudes and clairvoyance test results. The Journal of Parapsychology 20, 141-157.

A kísérletben 7 tanár és 228 tanuló vett részt. 125 Zener-ábrás próba volt (középiskolai) tanulónként, ahol az ábrák sorrendjét véletlenszám-táblázat szerint jelölték ki, minden tanulónak külön. Az ábrákat zárt borítékban tartották, és a tippeket a borítékra kellett rárajzolni. Az instrukciókat a tanár adta meg a kísérlet előtt.

A tanulók ugyanakkor kitöltöttek egy kérdőívet a következő kérdésekkel:

1. Ha egy új tantárgy felvételekor két tanár közül kellene választanod, ezt a tanárt választanád, vagy a másikat?

2. Az év elején, mikor ehhez a tanárhoz kerültél, úgy gondoltad-e, hogy jól jársz?

3. Úgy érzed-e, hogy ez a tanár

A. Megérti a tanulókat?

B. Kedveli a tanulókat?

C. Hisz a tanulók lehetőségeiben?

4. Könnyű elaludni ennek a tanárnak az óráin?

5. Erre a tanárra

A. igaz, hogy fel tudja kelteni érdeklődésedet a tárgya iránt?

B. igaz, hogy csak azt tanítja, ami a könyvekben van, vagyis ragaszkodik a tényekhez?

C. igaz mind az A., mind a B. állítás?

D. nem igaz sem az A., sem a B állítás?

6. Ha olyan személyes problémád volna, amit egy tanárral kellene megbeszélned, ezt a tanárt választanád?

A tanárok a következő kérdésre adott "igen" vagy "nem" válasszal értékelték a tanulókat: "Ha össze kellene állítania saját ideális tanulócsoportját, felvenné-e bele ezt a tanulót?"

Eredmények.

2x2-es kontingencia-táblázat a tanároknak a tanulókra vonatkozó véleménye szerint:

Pozitív

Negatív

Összesen

Találatarány a véletlen fölött

70

40

110

Találatarány a véletlen alatt

62

56

118

Összesen

132

96

228

 

2x2-es kontingencia-táblázat a tanulóknak a tanárokra vonatkozó véleménye szerint:

Pozitív

Negatív

Összesen

Találatarány a véletlen fölött

92

16

108

Találatarány a véletlen alatt

77

43

120

Összesen

169

59

228

 

Az utóbbiban c 2 értéke 13.08, (szabadsági fokok száma 1) ami szignifikáns 0.001 szinten.

A tanárral kölcsönösen rokonszenves alcsoportok összesítésében a találatszám szignifikánsan a véletlen szerint várható fölött (Z = 5.08, a = 0.000001), a kölcsönösen ellenszenves alcsoportok összesítésében az alatt (Z = 2.50, a = 0.01) volt. A diákok találatszáma és a tanárjukkal szembeni rokonszenv-pontszáma közötti korrelációs együttható értéke r = 0.37 volt (szabadsági fokok száma 226), ami szignifikáns 10-7 szinten. Mindezek az összefüggések egymással összhangban mutatják a találatszám és a rokon- ill. ellenszenv közötti kapcsolatot.