Tanár - diák viszony és clairvoyance-eredmény összefüggése
Anderson, M.; White, R.(1956): Teacher - pupil attitudes and clairvoyance test results. The Journal of Parapsychology 20, 141-157.
A kísérletben 7 tanár és 228 tanuló vett részt. 125 Zener-ábrás próba volt (középi
skolai) tanulónként, ahol az ábrák sorrendjét véletlenszám-táblázat szerint jelölték ki, minden tanulónak külön. Az ábrákat zárt borítékban tartották, és a tippeket a borítékra kellett rárajzolni. Az instrukciókat a tanár adta meg a kísérlet előtt.A tanul
ók ugyanakkor kitöltöttek egy kérdőívet a következő kérdésekkel:1. Ha egy új tantárgy felvételekor két tanár közül kellene választanod, ezt a tanárt választanád, vagy a másikat?
2. Az év elején, mikor ehhez a tanárhoz kerültél, úgy gondoltad-e, hogy jól jársz?
3. Úgy érzed-e, hogy ez a tanár
A. Megérti a tanulókat?
B. Kedveli a tanulókat?
C. Hisz a tanulók lehetőségeiben?
4. Könnyű elaludni ennek a tanárnak az óráin?
5. Erre a tanárra
A. igaz, hogy fel tudja kelteni érdeklődésedet a tárgya irá
nt?B. igaz, hogy csak azt tanítja, ami a könyvekben van, vagyis ragaszkodik a tényekhez?
C. igaz mind az A., mind a B. állítás?
D. nem igaz sem az A., sem a B állítás?
6. Ha olyan személyes problémád volna, amit egy tanárral kellene megbeszélned, ezt a tanárt választanád?
A tanárok a következő kérdésre adott "igen" vagy "nem" válasszal értékelték a tanulókat: "Ha össze kellene állítania saját ideális tanulócsoportját, felvenné-e bele ezt a tanulót?"
Eredmények.
2x2-es kontingencia-táblázat a tanároknak a tanulókra vonatkozó véleménye szerint:
Pozitív |
Negatív |
Összesen |
|
Találatarány a véletlen fölött |
70 |
40 |
110 |
Találatarány a véletlen alatt |
62 |
56 |
118 |
Összesen |
132 |
96 |
228 |
2x2-es kontingencia-táblázat a tanulóknak a tanárokra vonatkozó véleménye szerint:
Pozitív |
Negatív |
Összesen |
|
Találatarány a véletlen fölött |
92 |
16 |
108 |
Találatarány a véletlen alatt |
77 |
43 |
120 |
Összesen |
169 |
59 |
228 |
Az utóbbiban
c 2 értéke 13.08, (szabadsági fokok száma 1) ami szignifikáns 0.001 szinten.A tanárral kölcsönösen rokonszenves alcsoportok összesítésében a találatszám szignifikánsan a véletlen szerint várható fölött (Z = 5.08,
a = 0.000001), a kölcsönösen ellenszenves alcsoportok összesítésében az alatt (Z = 2.50, a = 0.01) volt. A diákok találatszáma és a tanárjukkal szembeni rokonszenv-pontszáma közötti korrelációs együttható értéke r = 0.37 volt (szabadsági fokok száma 226), ami szignifikáns 10-7 szinten. Mindezek az összefüggések egymással összhangban mutatják a találatszám és a rokon- ill. ellenszenv közötti kapcsolatot.