Parajelenségekkel
többféle szempontból lehet foglalkozni. Sok ember számára ezeknek a
jelenségeknek a konkrét spirituális tartalma a lényeges, mások számára az a
holisztikus világkép, amit sugallnak; bizonyos jelenségekben lehet hinni
egyszerűen ezért, mert hasznosnak bizonyulnak a gyakorlatban (ilyen pl. a
"bioenergiás" gyógyítás és változatai), másokban azért, mert valaki
egy-egy élményét nem tudja a szokott kauzális módon megmagyarázni (ilyen pl. a
telepátia). A másik oldalról: lehet őket tagadni azért, mert nem illenek
össze vagy a jól bevált materiális tudomány, vagy a szintén jól bevált vallásos
ideológiák tételeivel; vagy azért, mert gyakorlati eredményeik eddig mindig
időlegesnek bizonyultak, és feledésbe merültek a divathullám
kimerülésével.
Aki
azonban még nem döntötte el, hogy parajelenségek léteznek-e, vagy hogy melyek
léteznek és melyek nem, annak a döntéshez rendelkezésre áll az emberi
megismerés egy igen egyszerű és igen hatékony eszköze. Már amennyiben
egyáltalán dönteni szeretne, amit e cikk olvasóiról feltételezek. Ez az eszköz
a közönséges józan ész. A parajelenségeket ugyanis többek közt az különbözteti
meg a csodáktól, hogy a velük foglalkozók szerint rendelkeznek bizonyos
szabályszerűségekkel. Megfelelő körülmények között jó eséllyel
előállíthatók. Néhány típusuknak már konszenzussal elfogadott és leírt elmélete
is van, amely adott esetekre adott eredményeket ígér. Ezeket pedig
ellenőrizni lehet.
1992 és
1993 folyamán a fenti céllal kísérleteket végeztünk az ELTE Kísérleti
Pszichológiai Tanszékén, részben az AION Alapítvány eszközeivel és személyi
segítségével. Az első jelenségkör, amit kiválasztottunk, a radiesztézia
volt. Amint ma már eléggé köztudott, radiesztéziának különféle anyagokból,
tárgyakból vagy élőlényekből kiinduló olyan sugárzás emberi
észlelését nevezik, amely az ismert fizikai mérőeszközökkel nem mutatható
ki. Az ilyen sugárzások észlelése alapvetően szellemi tevékenység, de
eredményét speciális eszközökkel - elsősorban ingával vagy vesszővel
- fizikailag is megfigyelhetővé lehet tenni.
A
kísérletekről videofelvételt készítettünk, annak közzétételéhez a résztvevők
írásban hozzájárultak. Olyan radiesztétákkal dolgoztunk, akik vagy aktív
természetgyógyászok, vagy elismert személyiségei a terület hazai közéletének,
tehát pl. radiesztéziai tanfolyamokat tartanak. Szükségesnek tartom
megjegyezni, hogy részükről mindvégig nagy együttműködési készséget
tapasztaltunk. Sohasem okozott nehézséget olyan kísérleti feltételekben
megállapodnunk, amelyek egyrészt megfelelnek az ő szokásos
munkakörülményeiknek, másrészt lehetővé teszik az objektív értékelést. A
mérésekben való részvételért pénzt nem kaptak, ilyen igény nem is merült fel.
Nekem személy szerint az a meggyőződésem alakult ki, hogy igen lelkes
és jószándékú emberekről van szó, akik radiesztéziai tevékenységükkel
elsősorban másoknak akarnak segíteni, és ennek érdekében maguk is
törekszenek a jelenségeik természetének minél jobb megismerésére.
Mindez
rögtön érthetőbb lesz, ha elmondom a kísérletünket. Egy férfi és egy
nő arcképét az asztalra tesszük. A radiesztéta - a továbbiakban nevezzük
R.-nek -, miután ráállította magát a megfelelő koncentrációs állapotra,
belső (szellemi) műveletként megállapodik az ingájával: amikor az
ingát egy nő képe fölé helyezi, akkor az körözni fog jobbra, férfi képe
fölött viszont egyenesen leng. (Ehelyett bármi más, fizikailag lehetséges
mozgásokban is meg lehet állapodni, és minden végezhető inga helyett
vesszővel vagy pálcával is.) Miután R. és az inga a megállapodást
megkötötték, R. elé leteszünk néhány fényképet egymás után. Konstatáljuk, hogy
az inga tényleg mindig a képen látható személy neme szerint leng. Ekkor R. még
tudja, hogy milyen nemű ember van a fényképen. Ha a képet valamivel
letakarja, pl. egy papírlappal vagy egyszerűen a tenyerével, az az ingát
nem zavarja meg; továbbra is hiba nélkül kijön, hogy a képen férfi vagy nő
van. Ezt kipróbáltuk, de így kell lennie a radiesztézia elmélete szerint is,
mert az ismeretlen sugárzásnak egy papírlap vagy tenyér nem akadály. Az
ingázásnak számos technikai szabálya van (pl. az ingázó nem lehet éhes stb.),
de ezeket most nem részletezem; a kísérletekben először mindig
beállítottuk a megfelelő körülményeket, és ellenőriztük azzal, hogy
ismert válasszal rendelkező kérdésekre az inga valóban a helyes válaszokat
adta.
Az
iménti arcképek esetében a tulajdonképpeni kísérlet a következő.
Előzőleg beteszünk 25 képet egy-egy borítékba, amelyeket aztán
összekeverünk és megszámozunk. Így senki nem tudja, hogy hányadik borítékban
milyen nemű ember képe található. A képek a borítékokban mind ugyanazon a
helyen vannak, hogy R. az ingát pontosan föléjük helyezhesse; ki is lehet
őket tapintani, látni azonban nem, mert a borítékok papírja kellően
átlátszatlan. R. sorra leingázza ezeket az ismeretlen képeket, a
kísérletvezető pedig felírja, hogy melyik sorszámhoz melyik nem (férfi
vagy nő) tartozik. Mikor készen vagyunk mind a huszonöttel, a borítékokat
együtt kinyitjuk, és feljegyezzük a személyek látható nemét.
Alapvetően
három eset lehetséges:
R. az
ingával eltalálja mind a huszonöt esetet, pontosan úgy, mint amikor a választ
maga is tudta. Az, hogy 25 esetből 25 véletlen találat legyen, nagyon
valószínűtlen, ezért akkor elfogadjuk, hogy az inga valamilyen módon
tényleg reális információt jelzett. A hatás mechanizmusát további kísérletekkel
kell tisztázni.
A 25
esetnek az inga nagyjából a felét mutatja helyesen. Ennyi véletlenszerű
találgatásból is várható, ezért ekkor arra következtetünk, hogy (legalábbis
ebben a kísérleti helyzetben) ha R. maga nem tudja a választ, akkor az inga sem
mutatja meg.
A 25
esetből nem mind találat, de a felénél lényegesen több. Ekkor statisztikai
számításra van szükség annak megállapításához, hogy az eredmény mekkora
valószínűséggel lehet véletlen.
A mi
kísérletünkben a személy nemét R. ingája 25 eset közül 10-ben mutatta helyesen,
tehát egyértelműen csak véletlen találgatásról lehetett szó.
Vegyük
számba azokat a lehetőségeket, amelyek a kudarcot okozhatták,
feltételezve, hogy maga a radiesztéziai hatás létezik.
Elképzelhető,
hogy R. menet közben elfáradt; ő ugyan nem jelezte ezt, de később más
radiesztétáktól hallottuk, hogy nem szokás ingázni 10-15 percnél hosszabb ideig
épp a fáradás miatt. Mivel az érzékelést alapvetően az ember végzi -
"az inga csak mutató" -, ez fontos tényező lehet. Esetünkben
viszont semmi jele nem volt, hogy a sikeres találatok a kísérlet elején
sűrűsödnének; R. ingája éppen úgy hajlamos volt rosszul választani az
első percekben, mint az utolsókban. Ezen kívül, mikor utána ismét
kipróbáltuk a nem meghatározását úgy, hogy R. látta is a képet, akkor az inga
ismét hibátlanul működött. Nem valószínű tehát, hogy a hibázások
fáradtság miatt léptek fel. Maga R. (egy fiatal természetgyógyász) az eredményt
úgy értelmezte, hogy ő még talán nem elég képzett az ingázásban.
Eredetileg ugyanis alapvetően gyógyfüvekkel dolgozott, praxisát csak
újabban egészítette ki ingás és pálcás diagnosztikával. Kézenfekvő volt
tehát, hogy hasonló kísérleteket végeznünk kell tapasztaltabb radiesztétákkal
is.
A
negatív eredmény további oka lehet az a gyakran hallott tétel, amely szerint
kétkedő személyek jelenléte a hatást legátolja. Ismét emlékeztetek rá,
hogy a radiesztéziában elfogadott vélemény szerint az észlelésben az ember a
lényeges, nem az eszköz, tehát az érzelmi és hangulati környezet tényleg
számíthat. Nos, kétségtelen, hogy bár én magam igyekszem ezekhez a jelenségekhez
nyitottan viszonyulni, a kísérletet mindenképp sokkal inkább kétkedőként
kezdtem, mint hívőként. Ugyanez vonatkozik arra a kollégámra is, aki a
kamerát kezelte. Mivel kétkedésünk az eredménytől természetesen nem
csökkent, ezt a befolyásoló tényezőt a továbbiakban figyelembe kellett
vennünk.
Ehhez a
kísérlethez még annyit megjegyeznék, hogy talán nem is érdemes "tudományos
kísérletnek" hívni, mert elvégzéséhez nincs szükség semmi tudományos
képzettségre. Elég hozzá a legköznapibb józan ész. Bárki elvégezheti otthon is,
és akit ez a téma érdekel, ajánlom is, hogy végezze el. R.-t kérdeztem, hogy
ellenőrizte-e már önmagát valami hasonló próbával; mint kiderült,
vakpróbát soha nem végzett, csak több olyat, amikor a feltett kérdésre az
ingázás időpontjában már tudta a választ. Úgy mindig ment neki, és
ebből arra következtetett, hogy a dolog működik annak rendje és módja
szerint.
Szerencsénkre
az egyik legtekintélyesebb magyar radiesztéta - nevezzük X. úrnak - maga
javasolt egy olyan vízkereső kísérletet, amely kielégítette az
objektivitás igényét, és kivitelezhető volt viszonylag egyszerűen. A
terepen ugyanis, azaz "igazi" vízerekkel, pozitív eredmény esetén nem
lehetett volna kizárni, hogy a környéken esetleg igen sok helyen van víz, vagy
hogy a kereső a környezet apró jeleiből következtet öntudatlanul. X.
úr állítása szerint mesterséges vízáramlások is rendelkeznek ugyanazzal az
erőtérrel, mint a természetesek, így a kísérletet elvégezhettük nálunk az
ELTE Izabella-utcai épületének udvarán. (Az erőtér fizikai jellegéről
is vannak elképzelések, de ezek ismertetésére itt nincs hely.) Az udvari csap
és a csatornalefolyó között lefektettem egy közönséges, kb. 3 cm belső átmérőjű
gumitömlőt, egy részét egy kb. ötször öt méteres, nagy deszkalapokkal
fedett területen vezetve át. A deszkákat még szőnyegekkel is letakartam,
hogy a cső nyomvonala sehol ne látsszon. A deszkák természetesen
gerendákon feküdtek, hogy a csövet ne nyomják össze, így a víz áramlása
akadálytalan volt. Mindezt egyedül csináltam, amikor a kísérlet többi
résztvevője nem volt jelen, sőt, mások sem; a nyomvonalat tehát
rajtam kívül senki nem ismerte. X. úr kérésére a nyomvonalba beiktattam egy
hurkot, mert állítása szerint a hurok sugárzása különösen erős, és ő
annak helyét még a szokottnál is nagyobb biztonsággal meg tudja határozni.
A
kísérlet ideje alatt nem tartózkodtam a helyszínen, részben azért, hogy ne
adhassak öntudatlan jelzéseket a cső helyéről, részben pedig hogy a
kétkedésemmel ne gátoljam X. úr radiesztéziás képességét. Ez utóbbi okból
megkértem a magyar Para-Kutatási Tudományos Társaság akkori titkárát, hogy a
kísérletet ő vezesse le. A Para-Kutatási Tudományos Társaság tagjairól
többen több dolgot mondtak már, de azt soha, hogy ne hinnének a lehető
legtöbb parajelenség létezésében. Ugyanakkor az illető titkárt személyesen
ismertem; biztos voltam abban, hogy tisztességesen ragaszkodni fog minden olyan
módszertani követelményhez, amiben megállapodtunk. A videofelvétel tanúsága
szerint így is tett.
X. úr
előbb végighaladt a cső látható részein, és megállapította, hogy
ingája ott mind a vízáramlás helyét, mind irányát helyesen mutatja meg. A
környéken nem talált zavaró földalatti áramlásokat, amelyek az eredményt esetleg
befolyásolhatták volna. Ezután többször végigsétált a takart részen, és amikor
az inga belengett, a kísérletvezető asszisztense egy papírlapra berajzolta
a helyet. Az asszisztens szintén olyan személy volt, aki rokonszenvezett a
radiesztéziával, és bízott a kísérlet sikerében. A papíron így kialakult a
takart cső nyomvonala a be- és kilépési pont között.
Az
eredményt a következő ábra mutatja: a valódi és az inga által jelzett
nyomvonal teljesen eltért egymástól. Egyetlen közös vonásuk az volt, hogy mindkettő
egy-egy hurkot tartalmazott, amiben előzőleg megállapodtunk.
Most nem
elégedtünk meg azzal, hogy a hatást a kísérlet előtt és után
ellenőrizzük ismert számú golyón. Y. úr saját javaslatára a zárt dobozok
mellett végig ott volt egy nyitott doboz is 3 golyóval, és ő azon
kalibrációs mérést végzett minden próba előtt. A kísérletet csak akkor
folytattuk, ha a pálca kielégítő intenzitással mutatta a páratlan számú
golyó jelenlétét. Természetesen ellenőriztük azt is, hogy a sugárzást a
doboz zárása nem szünteti-e meg, hiszen ez előfordulhatott volna. De nem
így volt: amikor Y. úr tudta, hány golyó van a zárt dobozban, pontosan a várt
eredmény jött ki.
Mint
kiderült, egy-egy alkalommal csak tíz ilyen próbát végezhettünk, mert utána a
kalibrációs mérések a hatás gyengülését mutatták. Ezért két tízes sorozatot
mértünk, Y. úr TIT-beli tartott előadásai előtt a Kossuth Klubban. Ez
20 próba, amiből sikeresnek bizonyult 12. A tanfolyamra érkező
természetgyógyászok közül kettőt megkértünk, hogy csináljon végig 10 - 10
próbát ugyanazokon a dobozokon; eredményeik sem a golyók valódi számával, sem
egymás vagy Y. úr eredményeivel nem mutattak semmi összefüggést.
Y. úr
utólagos értékelésének lényege az volt, hogy egyrészt a radiesztézia nagyon
fiatal tudomány lévén, az eredmények még nem stabilak. Ő a maga
részéről bízik abban, hogy előbb-utóbb eléggé feltárják a jelenség
természetét ahhoz, hogy az ilyen kudarcok elkerülhetők legyenek. Másrészt
az általunk vizsgált "páros - páratlan szabály" nem irányul
közvetlenül betegek gyógyítására vagy más hasznos célra, tehát végül is sokkal
kevésbé lényeges, mint amire ők a természetgyógyászatban a radiesztéziát
használják. Meggyőződése szerint - amihez több jelenlévő is
csatlakozott - amikor emberekről és egészségről van szó, akkor az
ingás és pálcás diagnosztika sokkal jobban beválik, mint a mi elvont
kísérleteinkben. Bizonyítja ezt, hogy a természetgyógyászok népszerűsége
folyamatosan nő, és pácienseik általában kifejezetten igénylik tőlük
a radiesztézia alkalmazását.
A magam
részéről először azt hittem: ha majd cikket írok a témáról, ezen a
ponton befejezhetem. A következtetéseket minden olvasó vonja le maga, hiszen
olyan nyilvánvalóak. Azóta azonban tartottam néhány ismeretterjesztő
előadást, meg természetesen beszélgettem emberekkel ezekről a
kísérletekről, és most már tudom: ebben a témakörben nem létezik nyilvánvaló
következtetés. Beszámolóm a hallgatóságból néha olyan heves érzelmi reakciókat
váltott ki, mintha egy vallás alapkérdéseiről lett volna szó.
Mint
általában, a heves érzelmek szélsőséges véleményekkel járnak együtt. Van
egy kategorikusan elutasító tábor, és van egy vakon hívő tábor. Az
előbbiek azt mondják: minden radiesztéta csaló, az emberi hiszékenység
vámszedője, praktikáikkal csak ártanak a hozzájuk fordulóknak. Az utóbbiak
pedig: az objektív kísérletek eredménye teljesen lényegtelen, mert ők konkrétan
tudják, ki mindenkit gyógyítottak meg ismerős radiesztétáik. Az elutasítók
abból indulnak ki, hogy a radiesztézia ismeretlen "sugárzása"
semmilyen objektív módon nem igazolható, tehát nincs; és ebből arra
következtetnek, hogy állítólagos felhasználása is csak eredménytelen lehet. A
hívők abból indulnak ki, hogy ezeknek a sugárzásoknak a felhasználása
számos gyakorlati esetben eredményesnek bizonyult; és ebből arra
következtetnek, hogy a szóban forgó sugárzásoknak létezniük kell.
Véleményem
szerint mindkét álláspont abban téved, hogy egy probléma logikai megoldását
látja ott, ahol valójában a probléma felmerülését kellene látnia. Az elutasítók
kiinduló ténye - hogy a "sugárzások" létezését nem igazolja semmi,
tehát minden valószínűség szerint nem léteznek -, önmagában még nem
indokolja a következtetést, hogy a radiesztézia alkalmazása haszontalan például
a természetgyógyászatban. Ez utóbbi mindenekelőtt szintén ténykérdés,
amelynek megválaszolása konkrét tapasztalati vizsgálatot igényel, nem
dönthető el elméleti alapon. Az ember és kultúrája bonyolult szerkezet,
van rá számtalan példa, hogy nemlétező dolgok a társadalomban nagyon is
létező funkciót töltenek be. Például a Föld kétezernél több vallása közül
soknak a hívei úgy tartják, a többi vallás természetfölötti lényei pusztán
képzeletbeli lények; mégsem lehet tagadni, hogy tömegeknek van szüksége rájuk,
haszontalannak tehát semmiképp sem tekinthetők. Aki nem fogadja el, hogy
léteznek a radiesztéták sugárzásai, annak mindenekelőtt azt a problémát
kell felismernie, hogy miért hisznek mégis olyan sokan bennük. Ha pedig
történetesen kiderül, hogy bizonyos esetekben megszűnik valakinek a
fejfájása attól, hogy egy radiesztéta tanácsára máshova teszi az ágyát, akkor
egy még komolyabb problémát kell felismernie: milyen módon lehetséges, hogy egy
nemlétező "geopatogén sugárzás" látszólagos megszüntetése valódi
hatást vált ki egy ember egészségi állapotában. Ez a probléma még akkor is
érdemes volna elfogulatlan vizsgálatra, ha az alapját képező tény csak
elvétve, néha-néha fordulna elő. Szisztematikus felmérések nélkül is
nyilvánvaló azonban, hogy például a "geopatogén sugárzás" zónáit ma
egyre többen kerestetik meg a lakásukban radiesztétákkal, és közülük sokan
érzik magukat nagyobb biztonságban, ha minden családtag ágya geopatogén szempontból
"egészséges" helyen van. A radiesztéziában való hit és nyomában
bizonyos gyakorlati hatások létezése tehát akkor is tény, ha maga a
radiesztéziai sugárzás illúzió.
A másik
oldalon, a hívők táborában, ugyanilyen típusú elhamarkodott következtetést
tapasztalhatunk. Ők elfogadják a tényt, hogy a radiesztéziának vannak
gyakorlati eredményei. Ezért bizonyítottnak veszik a magyarázatot is, az
ismeretlen sugárzások létezését, pedig az nem feltétlenül következik az
előbbi tényből. Ugyanazt a hatást számos különböző ok
előidézheti. Amíg a radiesztéták nem tisztázzák alaposan és
körültekintően, hogy ingás és pálcás méréseik milyen konkrét mechanizmus
révén járulnak hozzá preventív vagy terápiás sikereikhez, hanem megelégednek
objektíve nem igazolt sugárzások feltételezésével, addig egész tudományuk
féllábon áll. Ami persze nem feltétlenül baj, féllábon is el lehet álldogálni
egy ideig. De azért valószínű, hogy előbb-utóbb terjedni kezd a
kétely ezeknek a sugárzásoknak a létezéséről magán az érintett szubkultúrán
belül is, és akkor könnyen előfordulhat, hogy az észszerű magyarázat
hiánya gyengíti majd a hitelét a különben hasznos gyakorlati eljárásoknak.
A cikk
elején bemutattam néhány igen egyszerű kísérletet a radiesztéziai
sugárzásokról. Az ingának vagy pálcának olyan kérdéseket tettünk fel, amelyekre
az őket kezelő radiesztéta vagy tudta a választ, vagy nem. Az
előbbi esetekben az eszköz mindig helyesen válaszolt, az utóbbiakban soha
nem tapasztaltunk többet véletlen találgatásnál.
A
kísérletekben részt vett radiesztéták ezt a módszert rendszeresen alkalmazzák,
elsősorban természetgyógyászati diagnosztikában és káros földsugárzás
kimutatásában. Előzetesen ők maguk meg voltak győződve
arról, hogy válaszaik az általunk mért vakpróbákban is helyesek lesznek. A
radiesztézia elmélete szerint ugyanis az eszköz nem az ő
ismereteiktől, hanem az érzékelt sugárzásoktól függően mozog. A
kijött negatív eredmény - pontosabban az eredménytelenség - annál
meglepőbb volt számukra, mivel közben nem érezték, hogy bármi másképp
történne, mint saját sikeres próbáikban (amikor a választ előre tudták).
Szubjektív benyomásuk szerint az inga vagy pálca mozgása éppúgy az akaratuktól
függetlennek érződött, mint mindig. A kísérletek után is fenntartották a
véleményüket, hogy az eszközt most sem ők mozgatták, hanem a radiesztéziai
sugárzás, illetve erőtér, csak ezúttal valami ismeretlen okból nem a
helyes válaszoknak megfelelően.
Véleményem
szerint nincs okunk kétségbe vonni ezeknek az embereknek a szavát saját
szubjektív benyomásaikról. Sőt, ez a szubjektív benyomás épp az objektív
mérési eredmények fényében igen fontos. Ha a radiesztéták nem volnának
meggyőződve arról, hogy ingájuk tőlük független hatásokra
válaszol, sokkal nehezebben úsznák meg a spontán késztetést, hogy néha
ellenőrizzék magukat a mieinkhez hasonló vakpróbákkal. Hiszen ilyen próbák
végzése igazán egyszerű. Csak persze veszélyes, mert az eredmény ellene
mondhat az elvárásnak, és kételyt ébreszthet az egész hatás létezésében. De ha
az ingát úgyis a külső sugárzás mozgatja, akkor nyilvánvaló, hogy az ember
előzetes ismeretének semmi szerepe nincs; így bármiféle vakpróba teljesen
fölösleges, úgysem mutatna mást, mint amikor a válasz ismert. Igen
szimptomatikus, hogy mihelyt a kísérleteinkben részt vevő radiesztétáknak
megpendítettem, hogy esetleg az ingát ők maguk mozgatják akaratlanul,
rendszerint nagy szenvedéllyel tiltakoztak ez ellen a feltételezés ellen.
Tekintsünk
el most a vízerek mentén feltételezett fizikai változásoktól, amelyek realitásáról
e helyen nem érdemes vitatkoznunk. A "Mitől mozog az inga?"
kérdés szempontjából az a lényeg, hogy Béky László (és több más radiesztéta)
szerint magában az eszköz mozgásában nincs semmi "para"-jelleg, azt a
normál ideg- és izomműködés, illetve normál fizikai törvények határozzák
meg. Ami parajelenség, az szerintük az ember képessége arra, hogy különféle
olyan sugárzásokat öntudatlanul megérezzen, amelyeket fizikai műszerekkel
nem lehet kimutatni. (Az idézett szöveg konkrét példájában, a vízérkeresésben,
még az emberi érzékelést sem kell így magyarázni, ha jól értem. Itt Béky László
szerint néhány ismert fizikai hatás érzékeléséről van szó.)
Ezt a
magyarázatot, már ami a közvetlen ingamozgásra vonatkozik, a mi megfigyeléseink
alátámasztják. A videofelvételek nagy részén az ingát vagy más eszközt tartó
radiesztéta kézmozdulatai szemmel jól láthatók. Egyik kísérleti személyünk
ugyan talált erre egy szellemes ellenérvet: "A mozgások, amiket az én
kezem végez az eszköz tartásával, annak következményei, hogy az eszköz a
kezemet megrázza, és nem én rázom az eszközt." Ezt a lehetőséget
természetesen nem zárhatjuk ki pusztán külső megfigyelés alapján; elvileg
minden mechanikai mozgást fel lehet fogni fordítva is, hiszen Newton harmadik
törvénye szerint ahol fellép egy erő, ott az erő forrására hat egy
ugyanakkora ellenerő az ellenkező irányban. A magam részéről
ismét csak azt mondhatom, mint amivel a cikk elejét kezdtem: akinek megvan a
józan esze, használja!
A
radiesztéziai eszközök öntudatlan mozgatását kicsit jobban megérthetjük, ha
elvégezzük a következő egyszerű kísérletet. Ez is olyan, hogy bárki
otthon kipróbálhatja, jó esélye van rá, hogy sikerül.
Fogjunk
egy konyhamérleget, és kérjünk meg valakit, hogy a serpenyőjére könnyedén
helyezze rá az egyik karját. Csak engedje, hogy a kar a mérlegen támaszkodjon,
az izmait minél jobban lazítsa el. Ne is nézzen oda. Mikor az illető karja
már szemlátomást nyugalomban van, lassan csúsztassuk a mérleg ellensúlyait
olyan pozícióba, hogy a kar súlyát pontosan kiegyenlítsék. Valószínű, hogy
az egyensúly kissé ingadozni fog, akkor a "kísérleti személy"
próbáljon meg még jobban ellazulni. Mikor az egyensúly aránylag stabilan
beállt, tegyük a kezünket a mérlegen heverő kar fölé, nem érve hozzá, és
mondjuk azt: na milyen volna, ha most hirtelen lenyomnám a karod? Vagy valami
hasonlót - lényeg, hogy az illető kénytelen legyen elképzelni karjának
megmozdítását. A mérleg azonnal mutatni fogja, hogy elképzelte, azzal, hogy a
karja tényleg megmozdul. Ezt a jelenséget ideomotoros mozgásnak nevezik, a
pszichológiában jól ismert. Kimutatására kis fantáziával bárki kitalálhat
hasonló egyszerű helyzeteket, mint az előbbi. Lényege, hogy egy
mozgás elképzelése automatikusan kiváltja bizonyos mértékű végrehajtását,
anélkül, hogy az ember tudatosan akarná. Elég, hogy ne álljon ellen, a mérleges
kísérletben ezért kell a kart lazán tartani. (Az ingázásban és pálcázásban is,
ez a radiesztézia egyik módszertani szabálya.)
Az
ideomotoros mozgást kipróbálhatjuk magával az ingával, anélkül, hogy az inga
lengését a radiesztéziában feltételezett sugárzásokhoz kapcsolnánk. Fel lehet
fogni pusztán játéknak is. Vegyük kézbe az ingát, lógassuk lefelé lazán,
esetleg adhatunk neki egy kis kezdeti lendületet a másik kezünkkel. Ezután
gondoljunk erősen arra, hogy az inga kezdjen körözni mondjuk jobb felé.
Képzeljük is el ezt a körzést lelki szemeink előtt, lehetőleg minél
élénkebben. Az emberek nagy részénél ekkor az inga lengése valóban egyre jobban
hasonlítani fog az elképzelthez. Majd állítsuk meg az ingát gondolatban, és
akkor egy idő múlva megáll. És így tovább, kis gyakorlattal már szinte oda
sem kell figyelni, eszközünk mintegy "magától" azt csinálja, amit
várunk tőle.
Természetesen
ilyenkor is fel lehet tételezni, hogy az ingát valójában nem mi mozgatjuk az
ujjainkkal, hanem az a bizonyos "bioenergia" vagy
"bio-erőtér", ami állítólag mozgatja az igazi, radiesztéziai
ingázás során is. Egyes radiesztéták szerint a mozgás elképzelése éppúgy
aktiválja ezt a bio-erőteret, mint a tárgyakból érkező sugárzás. Ezt
természetesen éppúgy nem lehet kizárni, mint mondjuk azt, hogy a Földet nem a
Nap vonzóereje tartja a pályáján, hanem kis tündérek lökdösik, akiknek a
létezésére ezen a lökdösésen kívül semmi más nem utal. Mindig és mindenütt
feltételezhetünk olyan dolgokat, amelyek léte se nem igazolható, se nem
cáfolható. Csak az a kérdés, hogy akkor minek egyáltalán őket
feltételezni? Ha az inga mozgása megérthető az ideomotoros hatás alapján,
amelynek realitását már számos egyéb módon is igazolták, akkor a bio-erőtér
ehhez az ideomotoros hatáshoz pontosan úgy viszonyul, mint a Föld keringésének
esetében a lökdöső tündérek a gravitációs erőhöz.
Az
előbbi gondolatmenet természetesen csak olyan emberek számára lehet
meggyőző, akiknek a tündérek vagy a bio-erőtér stb. létezésére
nincs szükségük valami más, érzelmi okból. Hiszen pont az a körülmény, hogy az
utóbbiak létét nem lehet pozitívan cáfolni, mindig lehetővé teszi, hogy
higgyen bennük, akinek az jó. Tudom, néhányan most elmosolyodnak, valamiféle
kellemes fölényt érezve az ilyen emberekkel szemben. Ezeknek a mosolygóknak
szívesen ajánlanék egy fogadást arról: vajon ha komolyan utánagondolnak, nem
derül-e ki, hogy ők maguk is hisznek rengeteg olyan dolgot, aminek a
létezéséről soha nem bizonyosodtak meg? Ez megint nem tudomány, csak józan
ész: némi élettapasztalattal az ember tudja, hogy képtelenség mindig
racionálisan gondolkodni és cselekedni. Mindnyájunknak van nagy csomó
feltevésünk a világról és önmagunkról anélkül, hogy azokat átgondoltuk és
logikusan bebizonyítottuk volna, és az ilyen feltevések nagy mértékben
befolyásolják a viselkedésünket. De a racionális gondolkodás többek közt épp
azért megbízható, mert fel tudja ismerni a saját korlátait, és figyelembe tudja
venni a döntésekben. (Ezért van, hogy a rációt éppúgy nem lehet túlzásba vinni,
mint mondjuk a szeretkezést - mielőtt még az ember belehalna, elalszik.)
Bölcs dolog tehát elnézőnek lenni saját irracionális hitvilágunkhoz, meg
ha kellő szerénységgel képesek vagyunk rá, másokéhoz is; de ugyanakkor
érdemes tudni róla, hogy mikor mit (vagy inkább mennyire) teszünk és gondolunk
észszerű megértés nélkül.
(A
kísérleteket végezte a szerzőn kívül: Bajna Erzsébet, Gombárszky Dénes,
Paulinyi Tamás.)